Οι προτάσεις της κυβέρνησης Τσίπρα αποτελούν συνέχεια επί το χείριστο των μνημονιακών δεσμεύσεων


Λογότυπο ΕΠΑΜ

sf-013a11Α

 

Περιεχόμενα

  1. Αύξηση των χαμηλών συντελεστών του ΦΠΑ.
  2. Κατάργηση όλων των απαλλαγών στη φορολογία εισοδήματος
  3. Η λεηλασία της ιδιωτικής περιουσίας θα συνεχιστεί.
  4. Επιβολή των αυστηρών δημοσιονομικών κανόνων λιτότητας
  5. Συνεχίζεται η πολιτική διάλυσης της κοινωνικής ασφάλισης
  6. Η κυβέρνηση δεσμεύεται να πληρωθούν οι οφειλές σε εφορία και τράπεζες.
  7. Οι ιδιωτικοποιήσεις και το ξεπούλημα θα συνεχιστούν…
  8. Πλήρης διάλυση των εργασιακών σχέσεων.
  9. Θεσμοθέτηση του κοινωνικού ρατσισμού με υιοθέτηση “Έξυπνης Κάρτας Πολιτών”.

To «πράσινο φως» επί του καταλόγου των μεταρρυθμίσεων, που παρουσίασε η Ελλάδα, έδωσε και επισήμως -με ανακοίνωση- το Eurogroup, που συνεδρίασε μέσω τηλεδιάσκεψης, η οποία διήρκεσε μια ώρα. Δηλαδή το θεώρησαν ως βάση συζήτησης για να συμφωνήσουν το νέο πακέτο μέτρων ως “συνέχεια του προγράμματος διάσωσης”, όπως δήλωσε χθες ο Ντάιζελμπλουμ.

Τι περιλαμβάνουν οι προτάσεις που κατέθεσε ο κ. Βαρουφάκης εκ μέρους της κυβέρνησης; Στην ουσία τους δεν διαφέρουν καθόλου από το διαβόητο e-mail Γκίκα Χαρδούβελη (Καθημερινή, 2/12/2014).  Ενώ σ’ ορισμένα ζητήματα οι προτάσεις Βαρουφάκη, είναι ακόμη χειρότερες. Η μόνη ουσιαστική διαφορά είναι το γεγονός ότι το e-mail Χαρδούβελη είναι πιο αναλυτικό από τις προτάσεις της κυβέρνησης Τσίπρα. Κι έτσι το ένα συμπληρώνει το άλλο και βοηθά να καταλάβουμε τι είχαν στο μυαλό τους οι συντάκτες του καταλόγου μεταρρυθμίσεων.

1. Αύξηση των χαμηλών συντελεστών του ΦΠΑ.

“Η πολιτική για τον ΦΠΑ θα πρέπει να εξορθολογιστεί και οι συντελεστές θα πρέπει να εκσυγχρονιστούν με τρόπο που μεγιστοποιεί τα πραγματικά έσοδα, χωρίς αρνητικές επιπτώσεις στην κοινωνική δικαιοσύνη, και με σκοπό τον περιορισμό των απαλλαγών και την εξάλειψη παράλογων εκπτώσεων.”

Με άλλα λόγια προβλέπεται νέος γύρος αυξήσεων σε κατηγορίες του ΦΠΑ, ειδικά τις χαμηλότερες, με “περιορισμό των απαλλαγών και την εξάλειψη παράλογων εκπτώσεων.” Ούτε λέξη για την αδυναμία απόδωσης του σημερινού εξαιρετικά υψηλού ΦΠΑ. Ενώ αφήνει ανοιχτό το ζήτημα της κατάργησης των εκπτώσεων σε φάρμακα και βιβλία, καθώς και των εκπτώσεων στα νησιά.

Να θυμηθούμε ότι στο e-mail Χαρδούβελη προβλεπόταν αύξηση του ΦΠΑ στα ξενοδοχεία από 6,5% σε 13%, «πάγωμα» των ονομαστικών συντάξεων το 2016 και το 2017, αλλά και λαχειοφόρο αγορά για μεγαλύτερες εισπράξεις ΦΠΑ μέσω αποδείξεων και άλλα μέτρα φορολογικής διοίκησης, για να κλείσει το δημοσιονομικό κενό του πρώτου εξαμήνου 2015.

Ενώ προβλεπόταν ότι από την 1η Ιουλίου 2015 θα υιοθετούνταν νέα μέτρα. Καταλαβαίνετε τώρα γιατί όλες οι προτάσεις της κυβέρνησης Τσίπρα έχουν ορίζοντα τον Ιούνιο; Ακολουθεί κατά γράμμα το χρονοδιάγραμμα, που έχει θέσει η τρόικα για την επιβολή νέου μνημονίου, από την περίοδο συγκυβέρνησης Σαμαρά-Βενιζέλου.

2. Κατάργηση όλων των απαλλαγών στη φορολογία εισοδήματος

Η κυβέρνηση δεσμεύεται να τροποποιήσει ακόμη μια φορά τον φορολογικό κώδικα, με σκοπό την “τροποποίηση της φορολογίας των συλλογικών επενδύσεων και του καθεστώτος των δαπανών του φόρου εισοδήματος οι οποίες θα ενσωματωθούν στο κώδικα φορολογίας εισοδήματος.”

Με άλλα λόγια η κυβέρνηση υπόσχεται να διαφοροποιήσει την φορολογία “συλλογικών επενδύσεων” – μην ξεχνάμε ότι στην ΕΕ μελετάται η πλήρης κατάργηση του φόρου εισοδήματος για εισηγμένες εταιρείες – και να συνεχίσει το κυνήγι των δαπανών για τον καθορισμό του φόρου εισοδήματος. Ούτε λέξη για την κατοχύρωση της αντικειμενικής φοροδοτικής ικανότητας με βάση το εισόδημα.

Επίσης δεσμεύεται για τον “εκσυγχρονισμό του κώδικα φορολογίας εισοδήματος και εξάλειψη από αυτόν των φορολογικών απαλλαγών με αντικατάστασή τους, όπου είναι απαραίτητο, με μέτρα ενίσχυσης της κοινωνική δικαιοσύνης.”

Με άλλα λόγια, δεν υπάρχει περίπτωση να επανέλθουν οι απαλλαγές παιδιού, πολυτέκνων, μονογονεϊκών νοικοκυριών και άλλων ευπαθών ομάδων του πληθυσμού, όπως π.χ. οι άνεργοι που θα συνεχίσουν να πληρώνουν κανονικά, τουλάχιστον όπως σήμερα με βάση τις δαπάνες τους. Αντίθετα, πάνε περίπατο και οι τελευταίες ελάχιστες απαλλαγές που έχουν απομείνει για τους μισθωτούς-συνταξιούχους. Δηλαδή τα έξοδα ιατρικής, φαρμακευτικής και νοσοκομειακής περίθαλψης, η διατροφή του ενός συζύγου στον άλλο, η αναπηρία 67% και άνω, η αναπηρία αξιωματικών, ή οπλιτών, θυμάτων πολέμου, κτλ.

Επίσης, πάει περίπατο και η μοναδική απαλλαγή που είχε απομείνει για τις νέες ατομικές εμπορικές επιχειρήσεις ή νέους ελεύθερους επαγγελματίες με πρώτη δήλωση έναρξης επιτηδεύματος από 1η Ιανουαρύου 2013 και για τα τρία (3) πρώτα έτη άσκησης της δραστηριότητάς τους ο φορολογικός συντελεστής του πρώτου κλιμακίου μειώνεται κατά 50% και εφόσον το εισόδημα της κατηγορίας αυτής δεν υπερβαύνει τις 10.000 ευρώ.

Αν αναρωτιέσται πώς θα μπορέσετε να βγάλετε πέρα, μην ανησυχείτε. Η νέα κυβέρνηση σας τάζει “μέτρα ενίσχυσης της κοινωνική δικαιοσύνης”, δηλαδή κρατική φιλανθρωπία. Το πώς την εννοεί και με πόσο εξώφθαλμα ρατσιστικό τρόπο θέλει να την εφαρμόσει, θα το δούμε πιο κάτω.

3. Η λεηλασία της ιδιωτικής περιουσίας θα συνεχιστεί.

Η κυβέρνηση Τσίπρα δεσμεύεται επίσης ότι “θα εφαρμόσουμε, με τη βοήθεια των ευρωπαϊκών και των διεθνών εταίρων, μια βάση δεδομένων πλούτου που βοηθά τις φορολογικές αρχές, να εκτιμούν την ακρίβεια των προηγούμενων φορολογικών δηλώσεων εισοδήματος.” Πρόκειται για το περίφημο περιουσιολόγιο.

Αν η κυβέρνηση δεν ήθελε να είναι σε θέση να βγάλει στο σφυρί μέχρι και το τελευταίο περιουσιακό στοιχείο των νοικοκυριών, τι θα έκανε; Όχι περιουσιολόγιο, αλλά βεβαίωση των πηγών εισοδήματος με βάση το οποίο θα πρέπει να εκτιμάται η αντικειμενική φοροδοτική ικανότητα του φορολογούμενου. Αντί γι’ αυτό και η νέα κυβέρνηση θεωρεί ως βάση φορολόγησης δεν είναι το παραγώμενο εισόδημα, αλλά η περιουσία, κινητή και ακίνητη.

Αν πάρουμε υπόψη μας επίσης το γεγονός ότι ούτε λέξη δεν γίνεται για απαλλαγή της ακίνητης περιουσίας από τους δημευτικούς φόρους, αλλά και αναφέρεται ρητώς ότι το περιουσιολόγιο θα καταρτιστεί με τη “βοήθεια των ευρωπαϊκών και των διεθνών εταίρων”, εύκολα μπορεί να συνάγει κανείς το συμπέρασμα ότι η λεηλασία της ιδιωτικής περιουσίας θα συνεχιστεί. Κατά τα πρότυπα και τις εντολές του ΔΝΤ και της ΕΕ που θέλει ιδιαίτερα την μικρή και μεσαία ιδιοκτησία έρμαιο της κερδοσκοπίας ακινήτων.

4. Επιβολή των αυστηρών δημοσιονομικών κανόνων λιτότητας

Η κυβέρνηση Τσίπρα δεσμεύεται να “υιοθετήσει τροποποιήσεις στον Οργανικό Νόμο του Προϋπολογισμού και θα λάβει μέτρα για τη βελτίωση της διαχείρισης των δημόσιων οικονομικών.” Ποιός είναι ο Οργανικός Νόμος; Αυτός που επιβλήθηκε στα δημοσιονομικά της χώρας μας με το “Μεσοπρόθεσµο Πλαίσιο Δηµοσιονοµικής Στρατηγικής 2015-2018” που εισηγήθηκε ο Στουρνάρας τον Μάιο του 2014.

Συνιστούσε μνημονιακή υποχρέωση και απαίτηση σύμφωνα με το επικαιροποιημένο μνημόνιο που συμφώνησε η συγκυβέρνηση Σαμαρά-Βενιζέλου στις 14 Απριλίου 2014. Σ’ αυτό ο νέος Οργανικός Νόμος του Προϋπολογισμού προέβλεπε:

  1. Να καθιερώσει σταθερό ανώτατο όριο δαπανών στο ΜΠΔΣ για τα υπουργεία και τον τομέα της υγείας και κάθε χρόνο ένα ανώτατο όριο για ένα επιπλέον έτος θα προστίθεται, ενώ τα ήδη ορισμένα ανώτατα όρια (δηλαδή για τα δύο πρώτα έτη της κυλιόμενης τριετούς περιόδου που καλύπτεται από τα ανώτατα όρια) θα παραμείνουν όπως είχαν.
  1. Να καθιερώσει δεσμευτικούς στόχους ισοσκελισμένων προϋπολογισμών για τις τοπικές κυβερνήσεις.

iii. Να ορίσει στόχους απόδοσης για τις ΔΕΚΟ.

  1. Να εισαγάγει προβλέψεις για το εκ των προτέρων πάγωμα του 10% των διακριτικών πιστώσεων ανά γραμμή προϋπολογισμού ως μέρος του ΜΠΔΣ. Οι παγωμένες πιστώσεις θα εκταμιευθούν το δεύτερο μισό του χρόνου υπό την προϋπόθεση της επίτευξης των δημοσιονομικών στόχων. Η πρώτη εφαρμογή θα αφορά στον προϋπολογισμό του 2014.
  1. Να ιδρύσει ένα ανεξάρτητο Δημοσιονομικό Συμβούλιο που θα αξιολογεί τις μακροοικονομικές προβλέψεις και τις υποθέσεις για την κατάρτιση του προϋπολογισμού και του ΜΠΔΣ, θα παρακολουθεί τη συμμόρφωση απέναντι σε στόχους και κανόνες, και θα κάνει ανεξάρτητη ανάλυση πολιτικών και αξιολόγηση των δημοσιονομικών εξελίξεων και κινδύνων.

Μπορεί να υπάρξει επεκτακτική δημοσιονομική πολιτική με κοινωνικές δαπάνες υπό αυτό το καθεστώς κριτηρίων; Και βέβαια όχι. Ο Οργανικός Νόμος είναι ο θεσμικός θεματοφύλακας της άγριας μνημονιακής λιτότητας σε βάρος των εργαζομένων και των κοινωνικών δαπανών.

Μα η νέα κυβέρνηση λέει ότι θα τον τροποποιήσει. Δεν σημαίνει αυτό κάτι; Όχι. Την ανάγκη τροποποίησής του είχε αναλάβει εξαρχής η κυβέρνηση Σαμαροβενιζέλων και την έκανε γιατί έτρεμε τις πολιτικές και κοινωνικές συνέπειες. Ύστερα από το αρχικό στάδιο της αναθεώρησης του Οργανικού Νόμου Προϋπολογισμού, η κυβέρνηση των δοσιλόγων με βάση το επικαιροποιημένο μνημόνιο:

  1. Θα προσλάβει την Επιτροπή για το ανεξάρτητο Δημοσιονομικό συμβούλιο (Ιούλιος 2014).
  1. Θα ολοκληρώσει μια συνολική αναθεώρηση των εσωτερικών διαδικασιών κατάρτισης του προϋπολογισμού και του ΜΠΔΣ ώστε να διασφαλιστεί ή συμβατότητα με την αναθεωρημένη νομοθεσία συμπεριλαμβανομένης της εξασφάλισης της ανεξαρτησίας για τον προϋπολογισμό των ρυθμιστικών και άλλων ανεξάρτητων φορέων (Σεπτέμβριος 2014).

iii. Τροποποιεί τον Οργανικό Νόμο Προϋπολογισμού ώστε να διασφαλιστεί πως ευθυγραμμίζεται με το τρέχον πρόγραμμα αναθεώρησης της Διαχείρισης Δημόσιων Οικονομικών και τις διεθνείς καλές πρακτικές (Οκτώβριος 2014).

  1. Μετά από διαβούλευση με τους ΕΕ-ΕΚΤ-ΔΝΤ προτείνει ένα συγκεκριμένο κανόνα για την υπέρβαση στόχων για τα έσοδα σε ισχύ μετά την περίοδο του προγράμματος, προκειμένου να ενταχθεί στον Οργανικό Νόμο Προϋπολογισμού, και αν το μέγεθος και η φύση των απροσδόκητων εσόδων και της δημοσιονομικής υπέρβασης στόχων κατά το προηγούμενο έτος επιτρέπει ένα μεγαλύτερο ποσό δαπανών κατά το τρέχον έτος, με την επιφύλαξη πως δεν προβλέπονται κενά.

Τι κάνουν οι προτάσεις Βαρουφάκη; Να συνεχίζουν το επικαιροποιημένο μνημόνιο του Απριλίου 2014 από το σημείο που σταμάτησε η κυβέρνηση των Σαμαροβενιζέλων. Δηλαδή, προτείνει να υλοποιηθούν οι τέσσερις ρήτρες που δεν μπόρεσε να υλοποιήσουν οι προηγούμενοι τον Ιούλιο-Οκτώβριο 2014.

Να γιατί ο Σαμαράς έχει δίκιο όταν λέει ότι η κυβέρνηση Τσίπρα με τις προτάσεις της δεσμεύεται “να προχωρήσει στο 2ο στάδιο θεσμοθέτησης του νέου Οργανικού Νόμου που περικλείει τους Ευρωπαϊκούς δημοσιονομικούς κανόνες, όπως είχε δεσμευθεί και η προηγούμενη Κυβέρνηση (για παράδειγμα την ετήσια μείωση του χρέους κατά 5%). Να θυμίσουμε ότι το πρώτο στάδιο δεν το ψήφισε ως Αξιωματική Αντιπολίτευση στη Βουλή, λέγοντας ότι «δεν πιστεύει σε αυτή την Ευρώπη των αυστηρών δημοσιονομικών κανόνων»…”

Να θυμίσουμε ότι οι σημερινοί κυβερνώντες αντιμνημονιακοί είχαν καταγγείλει σφόδρα τόσο την ψήφιση του Μεσοπρόθεσμου, όσο και το νέο Οργανικό Νόμο, που ψηφίστηκαν με ένα άρθρο μόνο. Ενώ τώρα δεσμεύονται να υλοποιήσουν κατά γράμμα όσα οι προηγούμενοι δεν πρόλαβαν, ή δεν τόλμησαν να υλοποιήσουν. Όποιος νομίζει ότι η εφαρμογή αυτών των αυστηρών δημοσιονομικών κανόνων και μάλιστα υπό την εποπτεία ιδιωτικής επιτροπής, που θα προσληφθεί γι’ αυτόν τον σκοπό, θα επιτρέψει άλλη την εφαρμογή άλλης πολιτικής έστω και στο ελάχιστο, τι να του πούμε; Να δώσει χαιρετίσματα στο βασιλιά Τσαλαπετεινό στη Νεφελοκοκκυγία όπου κατοικοεδρεύει.

5. Συνεχίζεται η πολιτική διάλυσης της κοινωνικής ασφάλισης

“Η Ελλάδα είναι αποφασισμένη να συνεχίσει τον εκσυγχρονισμό του συνταξιοδοτικού συστήματος.” Προσέξτε τι λέει: να “συνεχίσει τον εκσυγχρονισμό”! Ποιόν εκσυγχρονισμό; Αυτόν των μειούμενων συντάξεων, χρεοκοπίας και διάλυσης του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης, που είμαστε μάρτυρες ειδικά τα τελευταία χρόνια.

Οι “ελληνικές αρχές” δεσμεύονται να “συνεχίσουν [όπως και πριν] να εργάζονται επί διοικητικών μέτρων για την ενοποίηση και τον εκσυγχρονισμό των συνταξιοδοτικών πολιτικών και την εξάλειψη των «παραθύρων» και κινήτρων που αυξάνουν τον υπερβολικό ρυθμό των πρόωρων συνταξιοδοτήσεων σε όλη την οικονομία και πιο συγκεκριμένα, στον τραπεζικό και δημόσιο τομέα.”

Επίσης να “ενοποιήσουν συνταξιοδοτικά ταμεία προκειμένου να υπάρξει εξοικονόμηση,” όπως ήταν δεσμευμένοι να κάνουν οι Σαμαροβενιζέλοι αλλά δεν τόλμησαν. Τώρα αναλάμβανει να το κάνει η κυβέρνηση Τσίπρα κι έτσι να δώσει την χαριστική βολή στο σύστημα κοινωνικής ασφάλισης.

Επιπλέον οι “ελληνικές αρχές” δεσμεύονται να “εγκαθιδρύσουν έναν στενότερο δεσμό μεταξύ των συνταξιοδοτικών εισφορών και των εισοδημάτων, εκσυγχρονίσουν τα επιδόματα, ενισχύσουν τα κίνητρα για τη δήλωση εργασίας και παράσχουν στοχευμένη βοήθεια σε υπαλλήλους ηλικίας 50-65 ετών, μεταξύ άλλων μέσω του προγράμματος Εγγυημένου Εισοδήματος, έτσι ώστε να εξαλειφθούν οι κοινωνικές και πολιτικές πιέσεις για πρόωρη συνταξιοδότηση η οποία επιβαρύνει υπέρμετρα τα συνταξιοδοτικά ταμεία.”

Τι σημαίνουν όλα αυτά; Σύνδεση της συνταξιοδοτικής εισφοράς με το εισόδημα του εργαζόμενου κι έτσι κατάργηση του συστήματος της τριμερούς χρηματοδότησης. Να δοθεί η δυνατότητα συμπληρωματικής εργασίας στους χαμηλοσυνταξιούχους που δεν τα βγάζουν πέρα, με όλες τις βαρύτατες συνέπειες στην αγορά εργασίας. Ούτε λέξη για ενίσχυση των συντάξεων, ή έστω ότι δεν πρόκειται να μειωθούν ακόμη περισσότερο.

Όμως το χειρότερο είναι η δέσμευση για την αποτροπή της πρόωρης συνταξιοδότησης για υπαλλήλους ηλικίας 55-65. Η κυβέρνηση Τσίπρα δεσμεύεται να αποτρέψει όποιον πιέζεται από την ανεργία, ή την επιδείνωση των εργασιακών συνθηκών να αξιοποιήσει τα συντάξιμα χρόνια του και να βγει σε πρόωρη συνταξιοδότηση με μειωμένη σύνταξη. Πώς θα τον αποτρέψει να εξασκήσει αυτό το δικαίωμα; Προφανώς με απαγόρευση και με αντάλλαγμα ένα επίδομα πτωχοκομείου, το Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα, που θα είναι χαμηλώτερο της μειωμένης σύνταξης.

Με ποιό δικαίωμα η κυβέρνηση θα απαγορεύσει αυτό το δικαίωμα; Και τα συντάξιμα χρόνια που έχει πληρώσει ο δικαιούχος; Υπέρ πίστεως και τοκογλύφων. Η κυβέρνηση σχεδιάζει να τον κρατήσει με επίδομα πτωχοκομείου μέχρι να περάσει τα 65 χρόνια για να του δοθεί η μειωμένη του σύνταξη.

Κι όλα αυτά γιατί; Διότι μας λένε ότι η “πρόωρη συνταξιοδότηση επιβαρύνει υπέρμετρα τα συνταξιοδοτικά ταμεία.” Μέγα ψέμμα. Η αλήθεια είναι ότι η εκτίναξη της ανεργίας, της ανασφάλιστης εργασίας, μαζί με την συστηματική ληστεία των ασφαλιστικών ταμείων από τις κυβερνήσεις και τους κομπραδόρους της, έχουν οδηγήσει σε αδιέξοδο το σύστημα ασφάλισης. Για τα οποία δεν κάνει ούτε λόγο πια η κυβέρνηση Τσίπρα.

Αν μετά απ’ όλα αυτά πιστεύεται ότι θα έχετε διατηρηθεί έστω το σημερινό αξιοθρήνητο επίπεδο συντάξεων, τότε βουρ για τη Νεφελοκοκκυγία.

6. Η κυβέρνηση δεσμεύεται να πληρωθούν οι οφειλές σε εφορία και τράπεζες.

Η κυβέρνηση Τσίπρα δεσμεύεται: “να βελτιώσει άμεσα, σε συμφωνία με τους θεσμούς, την νομοθεσία για την πληρωμή οφειλών από φορολογικές υποχρεώσεις και εισφορές κοινωνικής ασφάλειας.” Όσοι από εσάς νομίζετε ότι δεν είναι δίκαιο να πληρώνετε φόρους, εισφορές και δάνεια τελείως αναντίστοιχα με τα εισοδήματά σας, ξεχάστε το. Θα πληρώσουν όλοι.

Απλά η κυβέρνηση θα προσφέρει “παράλληλα σε ιδιώτες και επιχειρήσεις όρους αποπληρωμής  που να επιτρέπει σε φερέγγυες επιχειρήσεις να επιβιώσουν, να αποτρέπει τον παρασιτισμό, ακυρώνει τον ηθικό κίνδυνο και ισχυροποιεί την κοινωνική ευθύνη καθώς και μια ορθή κουλτούρα αποπληρωμών.” Αν λοιπόν είστε μέχρι τώρα “φερέγγυοι”, δηλαδή πληρώνατε, ίσως να μπορέσει να “ρυθμίσει τις δόσεις ώστε να γίνεται αποτελεσματική διάκριση ανάμεσα σε α) στρατηγική χρεοκοπία / μη-πληρωμή και β) αδυναμία πληρωμής.” Ποιός θα το κρίνει αυτό και βάσει ποιά κριτήρια, ας το αφήσουμε στη νοσηρή φαντασία κυβέρνησης και δανειστών.

Όσο για τα ποινικά, η κυβέρνηση δεσμεύεται να “αποποινικοποιήσει τους οφειλέτες με χαμηλότερο εισόδημα και μικρές υποχρεώσεις.” Δηλαδή ελάχιστους. Όσο για εκείνους που χρωστάνε πολλά λόγω ακίνητης περιουσίας και τεκμηρίων, ισχύει η δέσμευση της κυβέρνησης να “επιταχύνει μεθόδους και διαδικασίες επιβολής, συμπεριλαμβανομένου και του νομικού πλαισίου για την συγκέντρωση απλήρωτων φόρων και την αποτελεσματική εφαρμογή εργαλείων συλλογής.” Θα κλάψουν πολλοί.

Όσο για τα τραπεζικα και μη-εξυπηρετούμενα δάνεια, δεν υπάρχει ούτε αναφορά σε δέσμευση για προστασία πρώτης κατοικίας, κοκ. Αντίθετα, “η Ελλάδα δεσμεύεται” να “αντιμετωπίσει τα μη-εξυπηρετούμενα δάνεια με τέτοιο τρόπο που να θεωρεί πλήρως την κεφαλαιοποίηση των τραπεζών (λαμβάνοντας υπόψη τον υιοθετημένο Κώδικα Δεοντολογίας των Τραπεζών), την λειτουργία του συστήματος δικαιοσύνης, την κατάσταση της αγοράς ακινήτων, θέματα κοινωνικής δικαιοσύνης και τυχόν δυσμενείς επιπτώσεις στην δημοσιονομική κατάσταση της κυβέρνησης.”

Με άλλα λόγια τα τραπεζικα και μη-εξυπηρετούμενα δάνεια θα αντιμετωπιστούν με τους όρους που έχουν θέσει οι ίδιες οι Τράπεζες (με τον Κώδικα Δεοντολογίας των Τραπεζών, που εξέδοσε η Τράπεζα της Ελλάδας) και φυσικά προς όφελός τους.

Επίσης δεσμεύεται “να ευθυγραμμίσει τη νομοθεσία για εξωδικαστικές διευθετήσεις με τις ρυθμίσεις μετά την προσαρμογή τους με στόχο να περιοριστεί ο κίνδυνος στα δημοσιονομικά και στη νοοτροπία πληρωμών, ενώ παράλληλα θα διευκολύνεται η αναδιάρθρωση ιδιωτικών χρεών.” Με άλλα λόγια δεσμεύεται να περιορίσει την προσφυγή των δανειοληπτών στα δικαστήρια, ώστε να περιοριστούν οι αποφάσεις σε βάρος των τραπεζών. Και στη θέση τους να υπάρξουν εξωδικαστικές διευθετήσεις για πιεστούν οι δανειολήπτες.

Ξαναλέμε ότι πουθενά δεν υπάρχει κανενός είδους δέσμευση για προστασία έστω της πρώτης κατοικίας, ή έστω για ρυθμίσεις υπέρ δανειοληπτών όπως στο Νόμο Κατσέλη. Αντίθετα η κυβέρνηση Τσίπρα δεσμεύεται να “εκσυγχρονίσει το πτωχευτικό Δίκαιο και να διευθετήσει τις υποθέσεις που εκκρεμούν.”

Αν αυτή τη δέσμευση τη συνδυάσει κανείς και με τη δέσμευση της κυβέρνησης Τσίπρας να επαναφέρει και να ψηφίση το νέο Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας, που έφερε η προηγούμενη κυβέρνηση Σαμαροβενιζέλων, αλλά δεν πέρασε χάρις στην αποχή των δικηγόρων, τότε εύκολα καταλαβαίνουμε ότι πάμε σε απελευθέρωση και ένταση των πλειστηριασμών υπέρ των τραπεζών.

7. Οι ιδιωτικοποιήσεις και το ξεπούλημα θα συνεχιστούν…

Η κυβέρνηση Τσίπρα δεσμεύεται ότι θα συνεχίσει “ιδιωτικοποιήσεις και διαχείριση δημόσιας περιουσίας για να προσελκύσουν επενδύσεις σε τομείς κλειδιά και να χρησιμοποιηθούν αποτελεσματικά τα δημόσια περιουσιακά στοιχεία.”

Έτσι οι “ελληνικές αρχές” δεσμεύονται “ότι δεν θα καταργήσουν ιδιωτικοποιήσεις που έχουν ολοκληρωθεί. Στην περίπτωση που ο διαγωνισμός έχει προκηρυχθεί η κυβέρνηση θα σεβαστεί τη διαδικασία, σύμφωνα με την νομοθεσία.” Ω γέγονε, γέγονε! Κι όποιοι τα αρπάξαν χοντρά, καλά έκαναν και τα αρπάξαν. Άλλωστε, Γενικός Γραμματέας του νέου υπουργικού συμβουλίου είναι ο κ. Σαγιάς, που διέπρεψε ως επαγγελματίας στο ξεπούλημα δια των ιδιωτικοποιήσεων.

Όμως, τι γίνεται με τις ιδιωτικοποιήσεις που ξεκίνησαν, αλλά δεν ολοκληρώθησαν; Οι “ελληνικές αρχές” θα “επανεξετάσουν τις ιδιωτικοποιήσεις που δεν έχουν προκηρυχτεί, αποσκοπώντας στην βελτίωση των όρων έτσι ώστε να βελτιστοποιηθούν τα μακροπρόθεσμα οφέλη του δημοσίου, να δημιουργηθούν έσοδα, να ενισχυθεί ο ανταγωνισμός, να προωθηθεί η οικονομική ανάκαμψη και να ενισχυθούν οι μακροπρόθεσμες προοπτικές ανάπτυξης.”

Με άλλα λόγια κι αυτές οι ιδιωτικοποιήσεις θα γίνουν, αλλά με αναθεωρημένους όρους σύμφωνα με τις συνήθεις ευχές που συνοδεύουν πάντα την πολιτική του ξεπουλήματος. Κι αν νομίζετε ότι η ιδιωτικοποίηση του δημοσίου θα μείνει εκεί γελιέστε.  Οι ελληνικές αρχές θα “υιοθετήσουν μια προσέγγιση μέσω της οποίας οι νέες περιπτώσεις θα εξετάζονται κατά περίπτωση ανάλογα με την αξία τους, με έμφαση στις μακροχρόνιες μισθώσεις, κοινοπραξίες ιδιωτικού και δημόσιου τομέα και συμβολαίων που μεγιστοποιούν όχι μόνο τα κυβερνητικά έσοδα αλλά και τις προοπτικές των ιδιωτικών επενδύσεων.” Οι αμαρτωλές ΣΔΙΤ παραχωρήσεων, μισθώσεων, κοκ, θα συνεχίσουν να είναι στην πρώτη γραμμή της ιδιωτικοποίησης υποδομών και υπηρεσιών του δημοσίου. Με ότι συνεπάγεται για το δημόσιο συμφέρον, αλλά και για τα κυκλώματα διαπλοκής που χάρις σ’ όλα αυτά θριαμβεύουν.

Και φυσικά σ’ αυτές τις δεσμεύσεις, δεν θα μπορούσε να λείπει και δέσμευση υπέρ του ΤΑΙΠΕΔ. Το αμαρτωλό αυτό εξαμβλωμα διάλυσης και εκποίησης δημόσιας περιουσίας, όχι μόνο παραμένει, αλλά επεκτείνεται. Έτσι “ενοποιήσουν το ΤΑΙΠΕΔ με διάφορους δημόσιους οργανισμούς που βρίσκονται διασκορπισμένοι με στόχο την ανάπτυξη της δημόσιας περιουσίας και την ενίσχυση της αξίας του μέσω μικροοικονομικών πολιτικών και αναθεωρήσεων στα δικαιώματα ιδιοκτησίας.” Μόνο και μόνο για να μην γλυτώσει κανένας δημόσιος χώρος, ούτε αστικό πάρκο, ή πλατεία, από την διαδικασία εκποίησης του ΤΑΙΠΕΔ.

8. Πλήρης διάλυση των εργασιακών σχέσεων.

Τι δεσμεύεται η κυβέρνηση Τσίπρα να κάνει με τις εργασιακές σχέσεις και την αγορά εργασίας;

Τα εξής:

  •        Να υιοθετήσει τις βέλτιστες πρακτικές της ΕΕ σε όλο το εύρος της νομοθεσίας που αφορά την αγορά εργασίας μέσω διαβουλεύσεων με τους κοινωνικούς εταίρους, ενώ θα ωφεληθεί από την τεχνογνωσία των ILO, ΟΟΣΑ και της διαθέσιμης τεχνικής συνδρομής.
  • Επεκτείνει και αναπτύξει τα υπάρχοντα σχέδια που παρέχουν προσωρινή απασχόληση στους ανέργους, σε συνεργασία με τους κοινωνικούς εταίρους εφόσον υπάρχουν δημοσιονομικά περιθώρια και να αναβαθμίσει τα προγράμματα επιμόρφωσης των μακροχρόνια ανέργων.
  • Να μεταβεί σε μια «έξυπνη» (smart) νέα προσέγγιση στις συλλογικές συμβάσεις εργασίας με ισορροπία μεταξύ ευελιξίας και δικαιοσύνης. Αυτό περιλαμβάνει την φιλοδοξία για εξορθολογισμό και σε βάθος χρόνου την αύξηση του κατώτατου μισθού με ένα τρόπο που θα διαφυλάξει την ανταγωνιστικότητα και τις προοπτικές της απασχόλησης. Η έκταση και ο χρόνος των αλλαγών στον κατώτατο μισθό θα γίνουν με διαβούλευση με τους κοινωνικούς εταίρους και τους Ευρωπαϊκούς και διεθνούς θεσμούς, συμπεριλαμβανομένου και του ILO, ενώ θα ληφθούν υπόψη οι συμβουλές ενός νέου ανεξάρτητου σώματος (independent body) για το αν οι αλλαγές στους μισθούς είναι σε συνάρτηση με τις εξελίξεις στην παραγωγή και την ανταγωνιστικότητα.

Πάνε περίπατο και οριστικά οι συλλογικές διαπραγματεύσεις και οι αντίστοιχες συμβάσεις εργασίας. Οι άνεργοι είναι καλοί μόνο να κρύβονται από τις επίσημες στατιστικές σε επιδοτούμενες θέσεις προσωρινής απασχόλησης, ή κατάρτισης και τίποτε περισσότερο. Εισάγεται επισήμως το σύστημα ευελιξίας και ασφάλειας, ή δικαιοσύνης, που ονομάστηκε στην ΕΕ Flexicurity και το οποίο συνδυάζει την πλήρη απορύθμιση της αγοράς εργασίας με ενεργητικές πολιτικές απασχόλησης. Δηλαδή συνδυάζει την απελευθέρωση των απολύσεων, την κατάργηση των ελεύθερων συλλογικών διαπραγματεύσεων και των υποχρεωτικών συλλογικών συμβάσεων εργασίας, με πολιτικές επιδοτούμενης απασχόλησης για τους ανέργους.

Η ίδια η έννοια του βασικού μισθού χάνεται και επικρατεί η ιδιωτική συμφωνία εργαζόμενου-εργοδότη. Κι όλα αυτά μάλιστα υπό καθεστώς ενός “νέου ανεξάρτητου σώματος (independent body)” που θα κρίνει αυτό – κι όχι οι συλλογικές διαπραγματεύσεις – αν οι αμοιβές είναι οι πρέπουσες σύμφωνα με την παραγωγικότητα και την ανταγωνιστικότητα. Αν σκεφτεί κανείς ότι οι μέσοι μισθοί έπεσαν επί μνημονίων κατά 30% για να βελτιωθεί η ανταγωνιστηκότητα, μπορεί να καταλάβει κανείς τι επέρχεται.

9. Θεσμοθέτηση του κοινωνικού ρατσισμού με υιοθέτηση “Έξυπνης Κάρτας Πολιτών”.

Για να αντιμετωπιστεί δήθεν η “ανθρωπιστική κρίση”, η ελληνική κυβέρνηση “επιβεβαιώνει το σχέδιο της” να:

  • “Αντιμετωπίσει τις ανάγκες που προκύπτουν από την πρόσφατη αύξηση της απόλυτης φτώχειας (ανεπαρκή πρόσβαση σε τροφή, στέγη, υπηρεσίες υγείας και την παροχή ρεύματος) μέσω ιδιαίτερα στοχευμένων μη χρηματικών μέσων (π.χ. κουπόνια τροφίμων).” Το αμερικάνικο σύστημα που για να πάρεις κουπόνια τροφίμων πρέπει να υποστείς ανάκριση τρίτου βαθμού, να στιγματιστείς και να ξεφτιλιστείς στον έσχατο βαθμό ως άνθρωπος. Οι αμερικάνοι λένε επίσημα ότι το κάνουν για να αποτρέψουν τις μάζες των εξαθλιωμένων να καταφεύγουν συστηματικά στα προγράμματα αυτά.
  • “Να το πράξει με τρόπο που θα είναι βοηθητικός για τη μεταρρύθμιση της δημόσιας διοίκησης και τη μάχη κατά της διαφθοράς και της γραφειοκρατίας (π.χ. με έκδοση μιας έξυπνης κάρτας πολίτη που μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως κάρτα ID στο σύστημα υγείας, αλλά και για την πρόσβαση στο πρόγραμμα κουπονιών σίτισης κ.τλ.).” Το σχέδιο Ομπάμα για “τσιπάρισμα” όσων αναξιουπαθούντων κάνουν χρήση του Obamacare, τώρα και στην Ελλάδα. Η Έξυπνη Κάρτα Πολιτών, είναι για την αστυνόμευση όσων ενταχθούν στα προγράμματα φιλανθρωπίας που σχεδιάζει η κυβέρνηση. Κι έχει την ίδια χρησιμότητα και αξία με το αστέρι του Δαβίδ, με το οποίο οι ναζί στάμπαραν τους εβραίους για να ξεχωρίζουν, ή το ανάποδο τρίγωνο που χρησιμοποιούσαν για το σταμπάρισμα των ομοφυλοφίλων. Πρόκειται για θεσμοθέτηση της χειρότερης μορφής κοινωνικού και ταξικού ρατσισμού.
  • “Να αξιολογήσει το πιλοτικό πρόγραμμα για το Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα με στόχο την επέκτασή του σε πανελλαδική βάση.” Το ΕΕΕ δεν είναι παρά μια επινόηση που μας έρχεται από την Ελισαβετιανή Αγγλία του 17ου αιώνα προκειμένου να αντιμετωπιστεί η μάστιγα της επαιτείας στους δρόμους της γηραιάς Αλβιώνος. Τους μάζευαν σε πτωχοκομεία (workhouses) υπό αυστηρή αστυνόμευση, για να αποτρέψουν τη μαζική εξαθλίωση να φαίνεται στους δρόμους. Σήμερα, δεν χρειάζονται ακόμη τα πτωχοκομεία. Με το ΕΕΕ και την Έξυπνη Κάρτα Πολιτών, ο φτωχός, ο εξαθλιωμένος θα τεθεί κατ’ οίκον περιορισμό, ή σε κάποιο ευαγές ίδρυμα όπως ήταν παλιά τα λεπροκομεία.
  • “Εξασφαλίσει ότι η μάχη κατά της ανθρωπιστικής κρίσης δεν θα έχει αρνητικό δημοσιονομικό αντίκτυπο.” Με άλλα λόγια, ούτε κονδύλια για συσσίτια δεν προβλέπονται από την κυβέρνηση. Η “ανθρωπιστική κρίση” θα αντιμετωπιστεί από ιδιωτικά ή ευρωπαϊκά κονδύλια υπό την αιγίδα του κράτους. Με άλλα λόγια οι εξαθλιωμένοι θα πέσουν θύματα της αναπτυσσόμενης βιομηχανίας φιλανθρωπικής βοήθειας. Και εις ανώτερα.

Θα μπορούσαμε να συνεχίσουμε και να αναφερθούμε στον τρόπο στον τρόπο που η κυβέρνηση δεσμεύεται να συνεχίσει την “αξιολόγηση” στο δημόσιο με όλες τις διαθεσιμότητες και απολύσεις που συνοδεύεται, να επιβάλλει μείωση των αμοιβών στο δημόσιο τομέα και να “αναθεωρήσει” προς τα κάτω τις δαπάνες για υγεία, παιδεία, κοκ. Ακόμη κι ο διαβόητος Γεωργίου θα παραμείνει στη θέση ως πρόεδρος της ΕΛΣΤΑΤ τουλάχιστον έως τον Σεπτέμβρη του 2015, ενώ το καθεστώς που έχει επιβάλλει θα συνεχιστεί ακόμη και χωρίς αυτόν.

Πουθενά στις δεσμεύσεις δεν υπάρχει ούτε καν υπόνοια του προγράμματος της ΔΕΘ. Πρόκειται για δεσμεύσεις που ολοκληρώνουν τις μνημονιακές υποχρεώσεις της προηγούμενης κυβέρνησης Σαμαροβενιζέλου επί το χείριστο. Με άλλα λόγια, πρόκειται για μια από τα ίδια και χειρότερα.

About athenianvoice

Kosmas Loumakis - Sociological consultant, analyst, field operative and tactical field coordinator of national and regional social projects in Sweden. Was contracted for almost two decades by governmental bodies and NGO's, in governmental gang crime and extremism preventive efforts. Have produced a number of socio pedagogic action plans and developed methods, field tactics and strategies for gang crime and extremism preventive projects.

Posted on February 27, 2015, in Hot, Αρθρα στα Ελληνικα and tagged , , , , , . Bookmark the permalink. Leave a comment.

Comments are closed.

%d bloggers like this: